شکست عشقی

شکست عشقی چیست؟ علائم و راهکارهای مقابله و بهبود شرایط

  • انسان‌ها در هر دوره تحول روانی- اجتماعی تکالیفی به عهده دارند که یکی از مهمترین تکالیف در دوره بزرگسالی انتخاب همسر و برقراری رابطه خوشایند و طولانی مدت با جنس مخالف است. پس می‌توان گفت روابط عاطفی و عاشقانه بخش مهمی از زندگی اکثر افراد است و منبعی است برای صمیمیت، هویت، امنیت عاطفی و موقعیت اجتماعی آغاز یک رابطه عاطفی عموما همراه با یک حس پذیرش، شادی‌، عشق و لذت است و پایان آن هم عموما با احساس طرد‌شدن و فقدان و تجربه هیجان‌های ناخوشایند منفی است.

    عشق، از جمله موضوعاتي است كه از ديرباز ذهن بشر را متوجه خود ساخته است. روانشناسان عشق را يك هيجان اساسی و مثبت معرفي می‌کنند اما در مورد مفهوم عشق و انواع آن اتفاق نظر ندارند.

    چه زمانی دچار شکست عشقی می‌شویم؟

    می‌توان گفت عشق حیرت‌انگیزترین و دردناک‌ترین هیجانی که ما انسان‌ها تجربه می‌کنیم. تجربه عشق تجربه‌ی لذت‌بخشی است و به‌الطبع تجربه از دست‌‌دادن آن می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده و دردناک باشد. تا جایی که يكی از فراگيرترين و سخت‌ترين تجربه‌هاي فقدان و سوگ را می‌توان در ناكامی ناشي از فروپاشی روابط عاشقانه ديد. شكست‌هاي عاطفی، به مواردي اشاره دارد كه رابطه‌ی عاطفي بين يك زوج برهم خورده و با جدايی از هم، پايان‌يافته باشد. این جدایی به معنای طرد و رد‌شدن فرد از سمت فرد محبوب و مورد علاقه‌اش است .

    علائم شکست عشقی

    شکست‌عاطفی یک حالت حقارت و سرخوردگی در فرد ایجاد کرده و او را به سمت تجربه انزوا و غم می‌برد. از مجموعه علائم شکست عاطفی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    آشفتگی هیجانی

    یکی از علائمی است که افراد بعد از شکست عشقی به آن دچار می‌شوند.در واقع توان و ظرفیت بدن برای انطباق با شرایط جدید به آشفتگی هیجانی بیشتر دامن می‌زند و یا از شدت آن می‌کاهد. افرادی که در این بین توانایی تحمل پایینی برای انطباق با موقعیت‌های آشفته ساز دارند به مراتب احساسات منفی بیشتری نظیر ناراحتی، غم، ترس، اضطراب، ناامیدی و حیرت را تجربه می‌کنند.

    علت آن را می‌توان در این چند مورد جستجو کرد:

    این افراد هیجان را به درستی نمی‌شناسند و آن را غیر قابل تحمل می‌دانند. وجود هیجان آن‌ها را دچار احساس شرمساری می‌کند و افراد توانایی خود را برای درک و تجربه و مدیریت آن پایین می‌بینند و با این تصور تلاش زیادی برای جلوگیری از تجربه هیجان‌های منفی و آشفته ساز می‌کنند و به دنبال تسکین‌های فوری هستند.

    سرزنش کردن

    از علایم دیگر شکست عاطفی می‌توان به سرزنش کردن خود اشاره کرد که به معنی تنها مسئول و مقصر دانستن خود در این رابطه شکست خورده است. زمانی که فرد خودش را سرزنش می‌کند به واقع خودش را مورد ارزیابی و خطاب منفی قرار می‌دهد که می‌توان گفت هدف این گونه رفتار بی‌ارزش ساختن خود است. سرزنش کردن شخص را به شدت گرفتار احساس گناه می‌کند و منجر به آسیب‌های روحی و روانی بیشتری همچون افسردگی و اضطراب می‌شود.

    علائم فیزیکی

    از علائم فیزیکی شکست عاطفی می‌توان به بی‌حسی، خستگی گاهی تب و لرز اشاره کرد. احساس سردرگمی و گیجی، افکار تکراری و مشغولیت‌های دائم ذهنی درباره شکست عشقی و اتفاقات مربوط به رابطه، اختلال در خواب، اختلال در تمرکز از علایم دیگر شکست عشقی محسوب می‌شوند.

    شکست عشقی

    چه کسانی دچار شکست عشقی می‌شوند؟

    از آن جایی که شکست در روابط عاطفی و عشقی ممکن است برای هر فردی با هر ظرفیتی پیش آید، می‌توان گفت فقط کسانی دچار شکست عاطفی نمی‌شوند  که عاشق نشوند.

    واکنش افراد نسبت به شکست عاطفی

    از آنجایی که تجربه احساساتی که به واسطه شکست عاطفی برای فرد بوجود می‌آید بسیار دردناک است و ممکن است از تحمل و ظرفیت او خارج باشد، افراد برای رهایی از آن دست به رفتارهایی می‌زند تا به اصطلاح تسکینی بر دردهای طاقت‌فرسای این شکست عاطفی و عشقی شود. عده‌ای از این افراد راجع به شکست عاطفی خود با دیگران صحبت می‌کنند، خشم خود را به دوستان و آشنایان بازگو می‌کنند و اجازه می‌دهند دیگران به ناراحتی آن‌ها پی‌ببرند.

    ممکن است معشوق را مقصر دانسته و خود را حق به جانب بدانند، شروع به سرزنش کردن و انتقاد از معشوق کنند و القاب منفی به او بدهد. عده‌ای دیگر سعی می‌کنند این احساسات را بروز نداده و به اصطلاح در خودشان حل‌و‌فصل کنند. افراد غالبا برای درد رهایی خود از هیجان‌هایی مربوط به شکست عاطفی تسکین‌ دهنده‌های موقتی دارند از جمله این تسکین‌دهنده‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

    سرزنش خود و یا سرزنش کردن شریک عاطفی، گریه مداوم، تکرار مداوم خاطرات، پرخوری یا کم خوری، چرخیدن و صرف وقت در فضای مجازی، خواب زیاد، و یا کم خوابی، مشغول کردن خود به کار زیاد، مصرف الکل، مصرف بی رویه سیگار و شروع مجدد رابطه های عاطفی سطحی و پرتعدد و …

    رزرو تلفنی وقت مشاوره : 09107601980

    این خود تسکین‌دهنده‌ها به ظاهر تسکین‌دهنده خوبی هستند و فرد را از احساس‌های دردناکش به صورت موقت خلاص می‌کند، اما مسئله این است که این رفتارها و واکنش‌ها مشکلی را حل نمی‌کنند و فرد همچنان بعد از دوره زمانی کوتاهی با احساس‌ها و افکار عمیق و دردناکش دوباره درگیر می‌شود، پس می‌توان گفت راه‌کارهایی هستند که ظاهرا در کوتاه مدت موثر است و فرد را برای لحظاتی هر چند کوتاه از هیجانات منفی دور می‌کند ولی در بلند‌مدت ناکارآمد و بی‌فایده‌اس و دوباره چرخه افکار و احساسات منفی کار خودش را از سر می‌گیرد.

    شکست عاطفی چه تاثیری بر فرد می‌گذارد؟

    شکست عاطفی همراه با مجموعه علائمی فیزیکی، رفتاری، ذهنی و احساسی است که بالاتر به آن پرداختیم. گاهی این شکست اثرات مخرب بیشتری بر فرد می‌گذارد و عملکرد او را در در حوزه‌های مختلف تحصیلی، اجتماعی و شغلی به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. این آثار به قدری قدرتمند هستند که موجب تأثیرات منفی و شدیدی از جمله افسردگی ،اضطراب و احساس ناامنی شدید می‌شود.

    راهکارهای مقابله و بهبود شرایط فرد دچار شکست عشقی

    از جمله این راه‌ها خودیاری است یعنی کمک خود فرد بدون یاری‌گرفتن از یک متخصص روانشناس و مشاور با استفاده از راهبردهای زیر:

    کتاب‌درمانی

    یکی از راهکار‌هایی که به کمک آن می‌توانیم با دردهای ناشی از شکست عاطفی کنار بیاییم کتاب‌درمانی است. کتاب‌های خودیاری در حوزه روانشناسی و استفاده از تکنیک‌های مربوط به آن می‌تواند در تسکین دردهای عاطفی فرد کمک کننده باشد.

    ورزش

    ورزش راه موثر دیگری برای مقابله با اثرات ناشی از شکست عاطفی است. برنامه منظم ورزشی برای فعالیت‌های جسمانی کمک می‌کند تا بتوانیم با برانگیختگی و آشفتگی‌های شدید ناشی ار شکست عشقی کنار بیاییم.

    قدرت تفکر مثبت

    قدرت تفکر مثبت به معنی دیدن جنبه‌های معین و مثبتی از واقعیت می‌باشد. فردی که دچار شکست عاطفی شده در درد و رنج ناشی از این شکست غرق می‌شود و تفکر منفی تنها بخش ذهنی او را دربر می‌گیرد. با بکار‌گیری خود‌گویی مثبت، تفکر خوش‌بینانه را تمرین کنید تا به واسطه آن راه‌حل‌های بیشتری برای مشکلات پیدا کنید .این نوع تفکر کمک می‌کند کمتر تسلیم شکست و نتایج ناشی از آن شوید. افراد با به کار‌گیری این نوع مهارت توانایی بیشتری برای غلبه بر رنج و نا‌امیدی حاصل از شکست عاطفی پیدا می‌کنند.

    حفظ ارتباطات

    انسان موجودی است اجتماعی، معاشرت با دیگران باعث بالا رفتن سطح شادی و رضایت او از زندگی می‌شود. معاشرت با دوستان و آشنایان خوب، خلق‌و‌خوی ما را بهبود می‌بخشد. ضمن اینکه این افراد حامیان مهمی برای فرد دچار شکست عشقی محسوب می‌شود و می‌توانند کمک بزرگی برای رد‌شدن او از این شرایط سخت باشند.

    زندگی در زمان حال

    افرادی که توانایی بیشتری برای زندگی در زمان حال دارند، افراد شاد‌تری هستند. برای اینکه در زمان حال زندگی کنید می‌توانید درگیر فعالیت‌های ورزشی شوید که تمام توجه شما را نیاز دارد.مانند: یوگا، بدمینتون، تنیس و…

    راه دیگر مقابله با اثرات شکست عشقی که می‌توان گفت سلامت روان و روابط بین فردی فرد را با خطر مواجه می‌کند و به واقع بهزیستی روانشناختی او را دچار آسیب می‌کند، مراجعه به کلینیک و استفاده از خدمات تخصصی حضوری و کمک گرفتن از یک مشاور و روانشناس و یا دریافت خدمات غیرحضوری و مشاوره آنلاین است که این امر می‌تواند اقدام موثری باشد برای بهبود، درمان و پیشگیری از آسیب‌های جدی بعدی فرد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    به اشتراک گذاری:

    Facebook
    LinkedIn
    Telegram
    WhatsApp
    Email

    مقالات مرتبط

    #