آشنایی پیش از ازدواج

آشنایی پیش از ازدواج | ۷ ویژگی افرادی که برای ازدواج مناسب نیستند

  • در زندگی هر انسان، رخدادهای تعیین کننده ای وجود دارند که سرنوشت سازند. یکی از این رخدادها مربوط به زمانی است که فرد قصد دارد برای ازدواج تصمیم بگیرد. این تصمیم معمولا دشوار و پیچیده است، چرا که برای ازدواج مناسب نیاز به معیارهایی وجود دارد و اغلب تمام این معیارها در یک فرد وجود ندارند. معمولا معیارها و اولویت بندی آن‌ها در آشنایی پیش از ازدواج در افراد مختلف متفاوت است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به پیش نیازهای ازدواج موفق مراجعه کنید. اما در این مقاله سعی بر آن داریم که در مورد معیارهایی که می‌توانند فرد مقابل را به فرد قطعا نامناسبی برای ازدواج تبدیل کنند، صحبت کنیم.

    عدم توانایی برای مدیریت هیجان‌های منفی

    افرادی که نمی‌توانند هیجان‌های منفی خود را مانند خشم، استرس، ناراحتی و … را مدیریت کنند، معمولاً افراد مناسبی برای ازدواج و رابطه زناشویی نیستند. فردی که مکررا چار استرس می‌شود، تحریک پذیرتر است و این تحریک پذیری مداوم ، می‌تواند باعث تنش و دلخوری در روابط بین فردی و زناشویی او گردد. علاوه بر آن زمانی که افراد استرس زیادی را تجربه می‌کنند، نمی‌توانند در اکنون زندگی کنند و از زمان حالشان لذت ببرند و به شدت نگران هستند. یا به طور مثال افرادی که نمی‌توانند خشم خود را مدیریت کنند و به صورت مکرر آن را به صورت آزار دهنده‌ای ابراز می‌کند، نیز افراد مناسبی برای ازدواج نیستند.

    به طور کلی افرادی که هیجان‌های منفی را خیلی از اوقات و با شدت زیاد تجربه می‌کنند، به دلیل آسیب پذیر بودن نسبت به اختلالات روانی افراد مناسبی برای ازدواج و رابطه زناشویی نیستند. و به همین دلیل این ویژگی افراد در آشنایی پیش از ازدواج باید مدنظر قرار گیرد.

    سعی برای کنترل کردن همه امور و اطرافیان

    برخی افراد تمایل دارند همه چیز و همه افراد دور و برشان را کنترل نمایند. اگر این کنترل گری شدید باشد، این افراد دارای شخصیت وسواسی هستند. این افراد معمولا تمایل دارند که همه چیز طبق قوانین خاصی که آن‌ها وضع کرده اند پیش برود. زندگی کردن در طولانی مدت با اینگونه افراد کار بسیار سخت و ناخوشایندی است. افراد دیگری که ممکن است بسیار کنترل کننده باشند، افراد بی اعتماد یا دارای شخصیت این افراد معمولا با محیط اطراف رابطه خوبی ندارند و تقریباً همیشه با بی اعتمادی برخورد می‌کنند. این افراد محیط اطرافشان را به شدت کنترل می‌کنند و عادت دارند که افراد نزدیک را مدام چک نمایند.

    این رفتار برای افراد معمولا بسیار ناخوشایند است و در طولانی مدت می‌تواند باعث دلخوری، خشم و دلزدگی در رابطه زناشویی شود. به همین علت اگر در حال آشنایی پیش از ازدواج با فردی هستید که احساس می‌کنید مدام در حال کنترل کردن شماست، باید دقت نمائید.

    فقدان بلوغ و پختگی عقلانی، اجتماعی و هیجانی

    یکی از مهمترین مواردی که باید به آشنایی پیش از ازدواج به آن‌ها توجه نمائید بلوغ و پختگی فرد در زمینه‌های مختلف است. بلوغ و پختگی فرد نشان دهنده این است که این فرد تا چه حدی مسیر و اهداف روشنی در زندگی برای خودش ترسیم کرده و تا چه حد برای رسیدن به آن‌ها تلاش می‌کند. فردی که به پختگی رسیده است با موقعیت‌های مختلف برخورد مناسبی دارد و اغلب از توانایی حل مشکل خوبی برخوردار است. این که فرد بتواند تکانه‌ها و هیجان‌های منفی خودش را نیز کنترل نماید، به عنوان نشانه‌ای از پختگی هیجانی در نظر گرفته می‌شود.

    رزرو تلفنی وقت مشاوره : 09107601980

    استفاده از دارو یا مواد خاص

    بسیاری از افرادی که به سمت مصرف مواد اعتیاد‌آور می‌روند، گمان نمی‌کنند که روزی به این مواد وابسته می‌شوند. این افراد همواره و تمام عمر بر این باور هستند که مواد چیزی است که آن‌ها با اراده شروع کرده‌اند و با یک اراده دیگر، می‌توانند آن را کنار بگذارند. فارغ از اینکه وابستگی به مواد شاید شروعش توسط خود فرد باشد، اما خاتمه دادن به آن به عوامل مختلف بستگی دارد.

    پس در ازدواج با این افراد همواره باید به واقعیت مزمن بودن این وابستگی و مقاوم به درمان بودن اعتیاد، آگاه باشید و سعی کنید با افرادی که تجربه مصرف مواد داشته یا در حال حاضر مواد مصرف می‌کنند، ازدواج نکنید. چنین افرادی معمولا افراد مناسب برای اتکا نیستند، نه اینکه نخواهند تغییر یابند، بلکه به این دلیل که اعتیاد یک مسأله بسیار پیچیده بوده و درمان آن معمولا بسیار دشوار است.

    عدم مسئولیت‌پذیری

    یک ازدواج و به تبع آن رابطه زناشویی موفق، نیازمند مسئولیت پذیری طرفین در خانواده است. افرادی که مسئولیت زندگی خود را نمی‌پذیرند، مطمئناً در زندگی مشترک نیز افراد مسئولیت پذیری نیستند. مشخصه این افراد، نداشتن اهداف مشخص در زندگی است. ممکن است برخی افراد اهداف مشخصی داشته باشند، اما برای رسیدن به آن‌ها تلاش زیادی نمی‌کنند و پشتکار خوبی نیز ندارند، این افراد نیز از مسئولیت‌پذیری برخوردار نیستند.

    عدم توانایی برای ابراز هیجان مثبت یا صمیمیت با دیگران

    لازمه یک رابطه زناشویی موفق، نشان دادن احساس به همسر و صمیمی‌شدن با او است. افرادیکه نمی‌توانند احساس مثبت شان را به دیگران نشان دهند و یا توانایی صمیمی‌شدن با دیگران را ندارند، مطمئناً در زندگی زناشوئی شان نیز مشکل خواهند داشت. این افراد یا مهارت ابراز هیجانی را ندارند و یا دچار اختلالاتی هستند که نمی‌توانند با بقیه صمیمی شوند. در هر صورت، اگر در حال آشنایی پیش از ازدواج با فردی هستید که این ویژگی‌ها را دارد، باید بیشتر دقت کنید.

    بسته نشدن پرونده رابطه یا روابط قبلی برای فرد

    ممکن است فردی که در حال آشنایی با او هستید، به تازگی رابطه قبلی خود را خاتمه داده است. اگر پرونده رابطه قبلی برای این فرد هنوز باز است و هنوز به طور کامل نسبت به رابطه قبل التیام پیدا نکرده است، این فرد نمی‌تواند گزینه مناسبی برای ازدواج و حتی آشنایی پیش از ازدواج باشد.

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    به اشتراک گذاری:

    Facebook
    LinkedIn
    Telegram
    WhatsApp
    Email

    مقالات مرتبط

    #